Proximitat | Visita al Centre d’Art Torre Muntadas | Exposició de Rodolfo Valero

Projecte expositiu
02 minutos, 231 pasos
Un projecte de Rodolfo Valero

L’Escola d’Arts del Prat ha dut a terme vàries visites al Centre d’Art Torre Muntadas per conèixer d’aprop al projecte expositiu 02 minutos, 231 pasos de Rodolfo Valero. Projecte seleccionat dins la convocatòria del Programa d’Arts Visuals ’17, dins la modalitat exposició.

Aquest projecte es basa en l’aparent distància entre el Centre d’Art Torre Muntadas i el taller de l’artista al carrer Santiago Rusiñol 79, separats només per 02 minuts i 231 passos i l’intercanvi de funcions d’aquests dos espais, que ens permeten reflexionar entorn els processos de legitimació artística, a partir de generar una sèrie d’accions, activitats, instal•lacions entre aquestes dos llocs.

Aquest canvi de rols ha anat acompanyat d’un seguit de peces de l’artista que parlen sobre el temps, els canvis, i la importància dels processos quan el que es busca no és un final, sinó la vivència d’endinsar-se en alguna cosa i deixar-se emportar. El fet essencial és el temps que ens dediquem i dediquem a observar i observar-nos, perquè quan ho fem és quan les coses prenen sentit i es completen.

Durant aquestes visites, on han participat alumnes dels Espais i Tallers d’Art, l’artista els hi ha explicat el seu procés de treball.

.

Artista en Residència | Joan Pifarré| Laboratoris

ARTISTA EN RESIDÈNCIA A L’ESCOLA D’ARTS DEL PRAT

JOAN PIFARRÉ ÁLVAREZ.
Graduat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona amb més de 10 anys d’experiència en l’àrea de la pintura, el dibuix, el gravat i la fotografia. A més, també compte amb una formació com a tècnic Superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Arts Aplicades al mur per l’Escola Massana de Barcelona.

En aquests moments, desenvolupa el projecte artístic “Omnia vanitas”, que tracta sobre el desengany de la realitat, la fragilitat de l’ésser humà, la fugacitat del temps i la metamorfosi d’un espai originat per aquest. És una reflexió sobre la memòria, la xarxa de records que configuren la identitat d’un individu.

El Joan utilitza com a base les flors i fulles d’arbres locals a manera de natures mortes com a forma de representació i d’experimentació del temps fent servir diferents tècniques fotogràfiques. Està influenciat pel subgènere barroc Vanitas. En aquest subgènere les flors adquireixen un poder simbòlic i s’utilitzen per descriure un espai-temps en que la seqüència cronològica (passat- present- futur) queda interrompuda a causa de la memòria.

El primer pas per a desenvolupar aquest projecte és comprendre la simbologia que envolta a les natures mortes barroques; entendre els seus orígens i les seves tècniques, la composició, la llum, el color; estudiar més a fons els bodegons holandesos del segle XVII i el concepte de Vanitas (que va aparèixer durant aquest període en les diferents disciplines artístiques).També, conèixer l’evolució de la història de la fotografia floral i aprendre com els grans mestres han introduït les flors en el seu repertori artístic, des dels primers dibuixos fotogràfics realitzats per William Henry Fox Talbot fins arribar a les natures mortes més conceptuals contemporanis.

Un altre punt de partida és el fet d’experimentar amb noves tècniques. Incorpora elements com terres o òxids; i com a fotògraf sempre intervé les imatges manualment, ja sigui cosint, arrugant, trencant, etcètera. A causa de la seva curiositat de temptejar diferents mitjans, sent la necessitat de trencar el lligam amb la càmera de fotografiar digital, ja que, fins ara, la base del seu treball fotogràfic sempre ha estat fet amb la càmera reflex.

Tenint en compte que l’eix central del projecte és el temps, el projecte s’inicia tres camins de treball paral·lels: un realitzat amb una càmera digital, un altre amb un escàner i un altre amb una tècnica més tradicional, la cianotípia, que consisteix a provocar una reacció fotosensible composta per ferrocianur de potassi i citrat de ferro.

En el seu dia a dia a l’espai – taller de l’EAP, va sorgir la necessitat per part del Joan, de realitzar uns motlles de guix de les seves mans. Des de els tallers d’art vam generar una pràctica en forma de laboratori de motlles en el que alumnes i l’artista van utilitzar el seu cos com a suport. Posteriorment el Joan va iniciar l’experimentació amb cianotipies un procediment d’impressió fotogràfic del s. XIX, on és posen diversos elements, plantes, planells arquitectònics, en contacte sobre un paper, tela, fusta… preparats amb una emulsió fotogràfica de citrat amònic de ferro i ferrocianur de potassi, sensible a la llum solar.

Aquesta pràctica va activar la dotació d’un nou espai ja previst en el disseny de la nova escola, d’un Laboratori fotogràfic, i una xerrada-presentació als alumnes sobre el procediment.

Curs| Taller d’Art | Tècniques de gravat sobre ceràmica

TALLER DE CERÀMICA

En el primer trimestre (curs 17-18), hem concebut les classes de ceràmica com a laboratoris. Durant 5 setmanes, els alumnes havien de realitzar representacions senzilles, arbitràries a partir de l’ús del dibuix. Per deixar-se anar, i pel fet que molts dels participants no dibuixen de forma habitual, cercàvem projeccions de caràcter figuratiu o abstracte de forma immediata i atzarosa.

Al gravar una línia, afegim un traç molt definit i unes trames que donen qualitat a la representació, sensiblement molt diferent al resultat obtingut amb la realització a pinzell. Les tècniques de gravat serveixen per donar recursos decoratius i expressius. Es treballa a partir de bases d’esmalt i les problemàtiques afegides que aquestes pateixen al bellugar-se durant la cocció i malmetre la definició de les decoracions.

Les reflexions tècniques sobre el punt d’humitat del suport de fang, el punt de “mordent” de l’adhesiu i la densitat de la tinta, provocaven que els alumnes estiguessin menys preocupats per la qualitat de la representació final, entenent el procés com una suma de pràctiques.

L’aplicació poc ortodoxa d’esmalts, van permetre resultats més propers a pràctiques pictòriques, aconseguint matisacions o brillos a la carta.

.

Curs | Taller d’Art d’ Escultura

El taller d’Escultura s’estructura en diferents nivells o grups de treball.

Un primer nivell on s’ofereixen els coneixements necessaris per a la manipulació dels materials. Es plantejen
investigacions i formalitzacions de volums, relacionats amb les tècniques i concepcions clàssiques de la disciplina.
S’introdueixen investigacions sobre els materials diferents, que interessen als alumnes, desenvolupant un labo-
ratori d’ eines i procediments al voltant dels mateixos.

En els grups més avançats es generen projectes d’art contemporani en el que s’acompanya a l’alumne a trobar
els recursos conceptuals, materials i tecnològics per anar processualment desenvolupant el seu treball, vinculat
a la seva experiència, posicionament i reflexió dins de la societat , l’entorn local o la globalització.

Es desenvolupant metodologies vinculades a pedagogies crítiques i postmodernes per desenvolupar l’esperit
crític i creatiu de l’alumne.

.

Curs | Taller d’Escultura | Fusta

Aquest trimestre en el Taller d’introducció a l’Escultura hem utilitzat com a material la fusta.

L’ús d’ eines manuals i elèctriques ha permés adquirir les habilitats mínimes per tallar-la (gúbies/formons/llimes, serra elèctrica), polir-la (discos abrasius), realitzar acabats entenent-la com a pell de la peça o com a nuclis conceptuals d’atenció focal (tenyir/acolorir/ encerar / envernissar…).

Tot això acompanyats per la revisió de referents escultòrics moderns (TATLIN, BRANCUSI, DUCHAMP, OTEIZA), i contemporanis (NEW GENERATION ANGLESA,TXOMIN BADIOLA,PELLO IRAZU) per explicar aspectes comuns a la disciplina (estructura, equilibri, multiplicitat, punts de vista, recorregut visual… Com aspectes conceptuals que trobem darrera de l’obra o d’una sèrie dels artistes referenciats.

ACCIONS: FEM / OBSERVEM / PENSEM.
Aquest procés comportarà l’aparició i decantació d’interessos personals de l’alumne cap a projectes propis.

Curs | Taller d’Art Ceràmica | Idea

Taller d’Art Ceràmica

La Ceràmica és una disciplina que comporta assolir una experiència pràctica i de coneixement del material i de les diferents tipologies de coccions.
Els grups d’iniciació parteixen de les construccions d’objectes basats en la prova/ error/ comprensió del què ha passat. Alhora la professora, paral•lelament, va fent preguntes i observant i escoltant argumentacions,per conèixer i acompanyar a l’alumne a fer visible allò que pensa i l’emociona. Intentem també, que ho relacioni amb el context social i polític en el que vivim. Amb l’ajuda de petites dinamitzacions: com veure una pel•lícula o parlar entorn una temàtica expositiva d’interès col.lectiu, s’aconsegueix que a poc a poc traspuï l’univers personal, emocional i intel•lectual de cadascú. Això, provoca la construcció inicial d’un camí d’elaboració de projectes propis.

.

Curs | Taller d’Art de Ceràmica | Experimentant amb tabac i colorants

NIVELL INICIACIÓ: Experimentant amb tabac i colorants

Amb els grups d’iniciació de ceràmica hem preparat la tècnica decorativa a partir de tabac i colorants.
METODOLOGIA: Es prepara una «infusió» d’aigua calenta i es barreja amb tabac; es treu l’aigua mitjançant un colador i es realitzen unes proporcions de colorants i parts de tabac. En el suport o objecte es pinta una capa amb fang blanc i amb el pinzell sucat amb el tabac i el color es realitza un «dripping» sobre la superfície blanca. En funció de la direcció i aplicació de l’esquitxada del pinzell al realitzar la taca, s’obtenen diferents resultats.

.

Curs | Taller d’Art de Ceràmica | Terra Sigillata contemporània

NIVELL AVANÇAT: Terra Sigillata contemporània

La disciplina de la ceràmica incorpora i comporta la posada en marxa d’una investigació pràctica, a fi de poder, incloure a posteriori, uns sòlids resultats damunt la peça creativa produïda. Aquesta part més experimental ha estat realitzada conjuntament, per cinc dels alumnes del grup del matí (grup nivell avançat).

INVESTIGACIÓ: Hem «decantat» fang a partir d’una barreja de fangs i vinagre, una tècnica de l’Antiga Roma anomenada «Terra Sigillata». Amb el fang obtingut hem realitzat possibles coloracions. Els resultats obtinguts presenten unes superfícies satinades i rares, en contraposició a la idea habitual que tenim del fang, la qual es basa en visualitzar-lo amb una superfícia «mat».

.

Curs | Taller d’Art Escultura

En el taller d’escultura es treballen projectes relacionats amb temàtiques contemporànies, gestades a partir de les vivències personals i d’investigacions intel·lectuals,emocionals i plàstiques dels alumnes. Aquests relats i les construccions plàstiques derivades, es manifesten en l’ús de diferents materials constructius escollits «a la carta» en funció de les necessitats.
A nivell inicial, s’analitzen i treballen conceptes relacionats amb la disciplina ( estructura, espai interior/exterior…). S’ajuda a l’alumne a formalitzar aquests conceptes amb l’ús de diferents materials: en guix,xarxes metàliques… S’acompanya a l’alumne en el procés de materialitzar en un volum, la seva forma de pensar i sentir.
A nivell avançat, es realitzen projectes d’escultura. Al curs 2013-2014 els projectes desenvolupats reflexionaven sobre allò que s’amaga de l’identitat col.lectiva o pròpia. Estaven realitzats en guix, fusta, covertes d’encàustica, ampolles de plàstic, tela, fotografies o cartells publicitaris manipulats en programes d’edició d’imatge.

Curs | Ceràmica Avançada | Treballs processuals

2014-02-12 09.54.20Treballs processuals al voltant de la Ceràmica i les relacions d’ hibridació, camuflatge, trencament…que es pot
establir amb l’intervenció d’ èssers vius.La primera fase del projecte ha estat la construcció de maquetes  de

ceràmica que permetin plantar o cultivar, i l’ estudi de les necessitats, temps i manteniment de les espècies.